Beljakovine v prehrani

Beljakovine so pomemben del naše prehrane. Ne le da gradijo mišice, pomembne so tudi za tvorbo hormonov in encimov, hemoglobina, imunoglobulinov in kosti.

Dobimo jih s hrano, zlasti z mesom, jajci, mlečnimi izdelki, gobami, algami in stročnicami. Žal pa so beljakovine živalskega izvora težko presnovljive, poleg tega zelo zakisajo telo, mlečni izdelki pa ga še zasluzijo. Prebavni organi potrebujejo najmanj tri ure, da jih razgradijo na njihove osnove sestavine – aminokisline. Poleg tega se pri presnovi sprošča dušik, kar obremeni jetra in ledvice, poleg tega je izkoristek beljakovin iz mesa izredno majhen. Neto izkoristek beljakovin (NNU – NetNitrogen Utilisation) je odvisen od razmerja med osmimi esencialnimi aminokislinami, ki jih naše telo ne more ustvariti. Najvišji je pri kokošjih jajcih (48 %) in pri mesu (32%) (INRC 2003). Toda zaradi več razlogov dandanes tudi znanost priporoča zmernost pri uživanju mesa. Dokler je človek mlad, to ni takšen problem, s staranjem pa se zmogljivost jeter in ledvic seveda zmanjšuje. Športniki, nosečnice in doječe matere imajo večje potrebe po beljakovinski hrani, kar pa lahko preobremeni njihova izločala.

Uživanje beljakovin rastlinskega izvora je veliko bolj varno, a njihov izkoristek ne presega 18 %. Vseeno svetujem, da jih kar se da vključite v vaš jedilnik. Spodaj je seznam živil rastlinskega izvora, ki vsebujejo beljakovine.

Veliko ljudi me sprašuje, kakšne beljakovine (prašek) priporočam kot dodatek beljakovin. Iščem, vendar nekaj pametnega še nisem našla. Nazadnje sem dobila ene veganske in naravne, ki vsebujejo riževe in grahove beljakovine, gobe in spirulino, slajene s stevijo, ampak po mojem okusu veliko presladke in prav nič dobre.

Še vedno najbolj prisegam na MAP beljakovine (slika spodaj). MAP beljakovine proizvedejo tako, da s pomočjo fermentacije pridobijo esencialne aminokisline (te torej niso živalskega izvora) in jih sestavijo v prehranski dodatek, ki omogoča kar 99% neto izkoristek. Presnovnih odpadkov skorajda ni (1 %). Otroku lahko MAP beljakovine zdrobite v prah ter zmešate z nesegretim medom in kokosovim oljem.

Več o MAP beljakovinah si lahko preberete na spodnji povezavi od koder sem povzela tudi nekaj zgornjega besedila.

Brošura MAP beljakovine (PDF)

*O uživanju MAP beljakovin se posvetujte s svojim zdravnikom.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja